At 17, Amélie leaves her family home, but leaves no address. After a ten-year absence, she returns. Of what was a home, she finds a vacant lot strewn, like before, with wrecked motorbikes, and a wooden shack. Of her family, only her brother Adrien remains, a dreamy drop-out hitting the bottle. Their father is dead. Amélie didn't know. She barely feels any sadness. Instead she sets out to shake those who now live on the wasteland out of their slumber. Her father had built a huge metal sphere for a dare-devil motorcycle number. Amélie learns to ride a bike, masters her dad's routine, and hits the road. Now called "Violetta, Queen of Acrobatics" she travels with her little band in tow. But her enthusiasm masks her inner pain. Amélie has scores to settle. She's chasing her past, and about to catch up with it...
"Here, we don't serve received-idea soup. It's a soup which has turned cinema into a closed universe which feeds of itself in a kind of autarky. You see a young hero and a young heroine. You don't know the story, but one thing is clear, they'll fall for each other... Well, in "Violetta" that's not how things go. Life is not like in the movies... And my films neither, are not like in the movies." (Guy Jacques)