He is a psychoanalyst called Henry. Her name is Béatrice, she's a dancer. He lives in New York on the Upper East Side, "the Golden Ghetto". She lives in Paris in the heart of the vibrant, working-class, colourful Belleville neighbourhood. She is exuberant in her joyful disorganisation. He is manic and restrained. She needs a change of scene, men like her too much and she's had enough. He can't take any more of New York and his patients. He places an ad in the Herald Tribune : "Exchange New York apartment with plants to tend to, dog, etc., for Paris apartment for six weeks...
"With "A Couch in New York", that tells of the reconciliation of two characters with themselves and then with others, Chantal Akerman builds a bridge between two worlds and two separate styles of cinema. The genre gains new impetus, Akerman's vision is renewed and the audience is entertained. In addition, it's always a pleasure to watch an actress as talented as Juliette Binoche (...). An extra point in this wonderfully charming movie's favour."