1915. Europe is in the grip of war but the artists and writers of the London Bloomsbury group carry on their merry way. On a fine winter's afternoon, the writer Lytton Strachey, a hardened bachelor and apparently a committed "gay", goes to visit Virginia Woolf's sister, Vanessa Bell, and her husband Clive on the south coast of England. As the setting sun casts its dying rays over the Bell's garden, Lytton is tranfixed by an androgynous figure. He admires the golden, bobbed hair and pale skin of this delightful vision... who turns out to be a young female artist, Dora Carrington, renowned for her wild, anti-conformist temperament. This chance encounter is the start of a deep affection that will mark their lives for the next seventeen years...
"We had the budget, we had the stars and the start-date had been set. I called Mike Newell to tell him the good news. His news wasn't as good : after "Four Weddings and a Funeral", he had just been offered a Hollywood movie. Christopher Hampton then seemed the only logical substitute, but he was hesitant. Even so, two people managed to talk him into it : Philippe Carcassonne who called him from France (where the notion of the "auteur" still caries a certain weight) and Emma Thompson who called him the next day to say the same thing. In turn, Polygram went ahead and entrusted this large budget to a novice director and, throughout the whole undertaking, was forth-coming with support and encouragement."