At a social gathering at a château or baroque hotel, a man approaches a woman. He claims they met the year before at Marienbad and is convinced that she is waiting there for him. The woman insists they have never met. A second man, who may be the woman's husband, repeatedly asserts his dominance over the first man, including beating him several times at a mathematical game (a version of Nim). Through ambiguous flashbacks and disorientating shifts of time and location, the film explores the relationships among the characters. Conversations and events are repeated in several places in the château and grounds, and there are numerous tracking shots of the château's corridors, with ambiguous voiceovers.
The characters are unnamed in the film; in the published screenplay, the woman is referred to as "A", the first man is "X", and the man who may be her husband is "M".
Despite the close correspondence between the written and filmed works, numerous differences between them have been identified. Two notable examples are the choice of music in the film (Francis Seyrig's score introduces extensive use of a solo organ), and a scene near the end of the film in which the screenplay explicitly describes a rape, whereas the film substitutes a series of repeated bleached-out travelling shots moving towards the woman. In subsequent statements by the two authors of the film, it was partly acknowledged that they did not entirely share the same vision of it.