On 26th April 1937 the little spanish town of Guernica was bombed by airmen of the Condor Legion sent by Hitler to support General Franco. The town was burned and razed to the ground. This was the first time in history that an air force was used to attack a civilian population. The documentary takes as its starting point the famous painting by Picasso created in 1937 to bear witness to the atrocities of the Spanish civil war and fascism, and then explores further the war on metaphorical mode.