Statues Also Die (French: Les Statues meurent aussi) is a 1953 French essay film directed by Chris Marker and Alain Resnais, about historical African art and the effects colonialism has had on how it is perceived. The film won the 1954 Prix Jean Vigo. Because of its criticism of colonialism, the second half of the film was censored in France until the 1960s.
The film was commissioned to Marker and Alain Resnais by the journal Présence Africaine in 1950. According to Resnais, the original intent was not to make an anticolonial film, but only a film about African art. However when the filmmakers started to do research, they were struck by the fact that African art was exhibited at the ethnological Musée de l'Homme, and not the Louvre like art from elsewhere. As research continued, the disintegrating effects of colonialism became more prominent in the filmmakers' approach to the subject.