One would not normally associate plastic with such a romantic attraction. It is this contrast that Raymond Queneau plays with as he parodies and makes fun of romantic poetry with his commentary composed in rhymes, with a purposefully humorous tone.
The camera work matches the world of plastic, drawing on bright, synthetic colors. The film plunges us into the cold environment of mechanics and anti-nature—we only see a worker on one occasion, a man whose responsibility is to supervise temperature control. The soundtrack composed by Pierre Barbaud, inventor of algorithmic music, accentuates the clinical mood.
It is difficult to know if this unconventional film met with the intentions of its sponsors, or if it was well-received by them. We do know that is has attracted considerable notice for its double meaning.
"Afterwards, I tried working again with Queneau, but he was not interested in making films. He said he had no talent for it. And besides, he did not exactly fit in with the task I subsequently set for myself, which was to work exclusively with people who talked about theater, people who were connected to the theater world, or who had written plays." Alain Resnais, quoted in the catalogue from the 2000 Belfort Film Festival.