The painful life of a mentally unstable but highly gifted woman is unveiled in this film, based on episodes from the life of an actual person. Aloise (Delphine Seyrig) creates a series of haunting drawings while she is incarcerated in an institution for the insane in turn-of-the-century Switzerland. She endures torments as a musically gifted girl and later as a young woman; her developing madness and the barbaric treatments of the time are shown.