"Les Milles" is a former Provençal brick-works transformed into an internment camp in June 1940 for German, Austrian, Polish and Jews refugees... Among them, two Nobel Prize winners, artists, intellectuals. Charles Perrochon, the French commander of "Les Milles", is in charge of protecting them. But the day France signs Article 9 of the cease-fire, the government decides to hand over the refugees to the Nazis. Perrochon refuses to comply and, at the risk of being court-martialled, charters a train and a boat to try to get the refugees to Morocco.
The film's reception also showed the audience's deep-seated desire to see the country become more liberal. I couldn't have hoped for a finer tribute."