A washed-up classical pianist, Charlie Koller/Eduard Saroyan (Charles Aznavour), bottoms out after his wife's suicide — stroking the keys in a Parisian dive bar. The waitress, Lena (Marie Dubois), is falling in love with Charlie, who it turns out is not who he says he is. When his brothers get in trouble with gangsters, Charlie inadvertently gets dragged into the chaos and is forced to rejoin the family he once fled.
Truffaut began writing the script with Marcel Moussy, who had co-written The 400 Blows. Moussey said that he didn't understand the book and attempted to establish clear social roots for the characters. Truffaut disagreed, wanting to keep the film loose and abstract; Moussey left after a few weeks and Truffaut wrote the script himself. One problem Truffaut had was that he considered the Goodis novel to be too chaste and he decided to make the characters less heroic. The book's main character Charlie is also much stronger in the book and Truffaut called it a Sterling Hayden type. Truffaut decided to go the opposite direction and make the protagonist weaker and the female characters strong. Truffaut was also influenced by French writer Jacques Audiberti while writing the film, such as in his treatment of the character Plyne.[9] Truffaut also used some scenes from other Goodis novels, such as the early scene where Chico bumps into a lamp post and has a conversation with a stranger.