Winter, 1942-1943. Sophie Vasseur, brought up in poverty by her single mother, suffers like most Parisians from the hardships and privations of the German occupation. A pianist, this demure, taciturn girl is hired as an accompanist by the beautiful, talented singer Irene Brice. Admired by the public, Irene is adored by her husband, Charles Brice, a rich businessman collaborating with the German occupiers and the Vichy regime. Dazzled by the luxury and comfort in which the Brices live, fascinated by Irene's grace and kindness, Sophie soon goes to live with her employers and eventually learns the couple's intimate secrets. Flattered by Irene's trust, she tries to merit it by concealing the love affair between the singer and Jacques Fabert, a pionneer member of the French Resistance. She does harbor some resentment, though. For while everything succeeds for Irene, her Accompanist is expected to serve in obscurity...
Charles is also the story's main victim, being no match for either Sophie's silences or Irene's treacherous wiles. "Is being a woman so difficult?" he finally asks Sophie, who has become everybody's confidante. "Yes, I think so," she answers, very much in earnest. Having studied Irene's travails and betrayals so intimately, Sophie knows whereof she speaks.