A couple and their child are fleeing as if they were stalked by a war that can only be seen on their faces and through their gestures. They move away from their house and then run through the fields, cross roads and forests. But the child progressively comes off the terror that has taken hold of them.
This movie is in black and white and there is no sound whatsoever, no soundtrack even. Apparently Henri Langlois, the eminence grise of the French New Wave was fond of playing silent movies at the Cinematheque Francaise without the intertitles, or foreign movies without subtitles because he wanted people to concentrate on the images. That after all is the unique feature of film, the moving image. So Garrel bought into this and created some films which were just telling a story with image, to do that you have to be pretty talented, you can't pretend you're good by layering Bach's Matthaus Passion over some hyperedited pap.
Garrel made Le Révélateur after it was clear that the 1968 revolution in Paris was grounding to a halt. He went to Germany where some of the revolutionaries had ended up in exile.
It's pretty haunted by the spectre of persecution, the family are always on the run from something or someone, although we don't ever see what that is. it's mostly shot at night with large spotlights trained on the participants. So Le Revelateur means The Revealer, basically the child is being shown somehow as being the key to the future, in the first scene he's actually holding a key in his hand. Perhaps Garrel is referring to the redemptive powers of parenthood, or to the lack of guile or immoral sophistication, and the protean nature of children. Or perhaps he was saying that the revolution would have to wait till '88. Bad luck PG even '08 has been and gone.