Discharged from the army as unfit, Antoine Doinel (Jean-Pierre Léaud) seeks out his sweetheart, violinist Christine Darbon (Claude Jade). He has written to her voluminously (but, she says, not always nicely) while in the military. Their relationship is tentative and unresolved. Christine is away skiing with friends when Antoine arrives, and her parents must entertain him themselves, though glad to see him. After she learns that Antoine has returned from military service, Christine goes to greet him at his new job as a hotel night clerk. It is a promising sign that perhaps this time, the romance will turn out happily for Antoine. He is, however, quickly fired from the hotel job. Counting the army, Antoine loses three jobs in the film, and is clearly destined to lose a fourth, all symbolic of his general difficulty with finding his identity and "fitting in".
The character Colette Tazzi and her husband Albert make a brief cameo appearance. She chides Doinel for not contacting her, saying he didn't used to be "afraid of the telephone." This is a reference to the plot of the 1962 short Antoine and Colette.