The scene is set during the Second Empire. Captain Bitterlin watches jealously over his lovely daughter Madeleine but he cannot prevent nature from demanding its rights and Madeleine soon finds herself a suitor in the person of Mario, a dashing young songwriter. Bitterlin, who wishes his daughter to "evade the grip" of the young man, takes her away to Monte Carlo. There, the captain does what he had sworn he would never do, he gambles in a casino. And even more upsetting: Mario might well be hereabouts...