WW2:Mario is the mayor ,and a mayor chosen by the fascists in a small town in Italy.And the Americans are about to arrive .A coward -as most of the characters of the film- he wants to call it a day and he asks his "good friend" the innkeeper ,Attilio , to replace him . Nobody wants to be a hero;in fact everybody's is busy saving his hide .Even when a fascist leader is murdered , they hide the body.