Cantal, France, 1905. In the forest surrounding his native village, the young seminarian Bruno Reidal murders a boy before surrendering immediately to the authorities. In prison, under interrogation for weeks, he faces a panel of three doctors attempting to understand his lethal impulses. They order Bruno to retrace his past by writing his life story, as they try to identify the events or the anomaly that could have led to such an atrocity.