The story of the encounter between a choreographer, a unique place and its inhabitants. During the period of an artistic residence, the camera accompanies Annick Charlot as she develops a show Lieu d'être about the special buildings of the Familistère. A showcase of social utopia, the Familistère becomes a stage, the duration of a human adventure and of an artistic creation about living together.