This film about Albert Camus's presence today begins in Lourmarin, a village in the Lubéron, Camus is buried here and his daughter Catherine lives here. Marion Richez, a young philosopher, tries to understand the light Camus can cast on vital questions and critical situations of our times.
Marion's investigation opens with a meeting with Catherine Camus. She then goes to Paris and talks with writer Roger Grenier, who knew Camus well, and then to Aix-en-Provence with Jacques Ferrandez, who adapted The Outsider into a graphic novel. This reminds Marion that when he wrote this novel, Camus also wrote The Myth of Sisyphus, his essay about the absurd. A translator of Greek myths and responsible for an adaptation of Aeschylus's play Prometheus Bound, Camus said: "I feel likeI have a Greek heart."