Floods have cut off the roads in the outer Paris conurbation. A young female student trying to get back to the Sorbonne hitches a lift with a smooth-talking young man who sets out to seduce her. Jean-Luc Godard edited picture and sound from footage shots by François Truffaut. A film highly characteristic of the French New Wave.
Once on stable ground, by way of a makeshift bridge, a bicycle and a leaky boat, The Girl hitches a ride with The Young Man (Jean-Claude Brialy). The Young Man predictably begins to flirt with his new passenger, while she carries on with her musings about art, literature, and philosophy; self-consciously referencing the Italian poet Petrarch, master in the Art of Digression.
After driving around in search of a way out of the village, The Young Man's car stalls in a muddy hole in the road; providing for a brief romantic interlude. The young couple find a dry patch of land to lay together and talk, and romance, to little avail; they digress. And before you know it, wham, pop, pow, back on the road; arriving in Paris just in time to see the water rising up to the base of the Eiffel Tower; embracing The Young Man, The Girl says, "This is happiness".