Jeanne, an unmarried, 40 years old woman, lives with her miserable mother, who harps on the supposed "fact" that Jeanne is ugly. Jeanne comes into close association with Pierre (27-year-old Jean-Claude Brialy) a young blind man who is hunted by the Germans and temporarily hiding out in Jeanne's house. Jeanne and Pierre are irresistibly attracted to each other, and a genuine love develops and deepens between them. Unfortunately, Jeanne's mother cannot leave her alone, and circumstances contrive to make her run away from the house -- leaving her relationship in limbo, at least for the time being.