The collective and individual memory, their overlappings and their disparities. On one side, the monologue of an eighty-four-year-old woman who, in her childhood, witnessed and victim of the Stalinist purges having annihilated her family circle. On the other side, a fiction recreating her last summer with her family, the end of her childhood.