This documentary brings back to life the artist who was able to tell North Americans: “Jazz was born in your land, but I took it back to my land, Africa, because its there that it finds its source.”
Momo’s music resembled a magical cocktail capable of transporting you without a warning from traditional music to the avant garde.
Born in Guinea in the late twenties, Momo Le Doyen was a privileged witness of contemporary African history: he experienced the colonial era with his orchestras only allowed to perform for whites-only balls and the independence of 1958, after which he spent twenty-six years in the national orchestras of President Sékou Touré’s Guinean revolution.