A large house in a respectable suburb of Paris is the residence of Dr. Cordelier, an eminent psychiatrist who has withdrawn from society to pursue his secret research into the functioning of the human brain. His lifelong friend, the lawyer Maître Joly, becomes concerned when Cordelier draws up a will in which he bequeaths his entire estate to a stranger, Monsieur Opale. When Joly discovers that Opale is a misshapen, sadistic brute, who willfully attacks children and women, he cannot understand why Cordelier defends him, allowing him sanctuary in his house. After Opale kills a colleague of Dr. Cordelier, Joly has no other option but to confront Cordelier, convinced that he is under the influence of the evil Opale. In Cordelier’s laboratory, Joly discovers the terrible truth of his friend’s strange behavior.
The Doctor's Horrible Experiment (French: Le Testament du docteur Cordelier) is a 1959 French television film directed by Jean Renoir. The film is a retelling of the novella Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde by Robert Louis Stevenson set in 1950s France. Jean-Louis Barrault plays Dr. Cordelier/Opale, the substitute for Dr. Jekyll/Hyde character; the film is also known for its visual style that is far above the normal television programs of the 1950s.