After the success of L'Herbier's previous film, Le Carnaval des vérités, Gaumont allowed him more resources for his next project, and in the spring of 1920 he drafted a scenario based loosely on a philosophical short story by Balzac called Un drame au bord de la mer. He said that he wanted to use again the sea of Brittany as a protagonist in a drama, an idea which he had explored previously in his scenario for Le Torrent (1917), but now to treat it more lyrically. He gave his story the title L'Homme du large, and added the subtitle Marine ("seascape").
The first public screening of L'Homme du large took place on 3 December 1920 at the Gaumont Palace in Paris. It was enthusiastically received by both the public and the press. Its critical reputation was well-sustained in subsequent years. Henri Langlois notably described it as "the first example of film writing". He argued that the film was not just a narrative of events linked together by intertitles, but a sequence of images whose message conveyed an idea; the superimposed titles reinforced the images in the manner of ideograms. While some critics were troubled by the contrast between the film's natural environment of coast and sea and its aesthetic use of frequent editing wipes, irises and superimpositions, there was broader appreciation for the rhythmic structure of shots and sequences, forming what L'Herbier saw as a "musical composition".
In 1998 a detailed restoration of the film was undertaken by CNC Archives françaises du film and Gaumont. It involved the reconstruction of many of the intertitles and the scheme of colour tinting using L'Herbier's original notes. The work was completed for presentation in 2001. An original orchestral score was composed by Antoine Duhamel. A DVD of the restored version was issued by Gaumont in 2009.