When I first went into the Source grocery store in Epinay-sur-Seine, Ali offered me a coffee – served on the freezers, between the ham slicing machine and the newspaper available to everyone. The clients and regular customers who passed through his store recounted, as was their wont, the mini events of their lives: rain, sunshine, present worries, life in the high-rise blocks, TV programs.
A sense of solitude, distress, but also a buoyant mood and much good humor – as though to make life’s slightly bitter taste more palatable – echoed from these various conversations.
This was in 1999. I visited Ali regularly for several months, above all in the morning, to share the breakfast ritual with Jeanine, Bertho, Jamaa, and the others. I think that I also became a regular.