Stories, histories, and encounters about black gold. To show how people who are near oil live, work, and benefit or suffer from this natural blessing of the earth. Oil has its place in the financial pages of our newspapers, more rarely do we hear from the people who live in the shadow of the great energy machine. Oil fascinates as much as it repels. This is probably because behind it lie many of the themes that agitate our society: the war in Iraq, poverty, wealth, ecology, and pollution. The film tackles these subjects by putting the people who live near oil in the foreground.