Fernando Trueba is a far cry from those selfish collectors who appropriate other people’s music and claim it as their own. His feature film is a warm-hearted ode to his passion for Latino jazz. A long-standing passion, unaffected by passing fads, that has nourished the Spanish director for more than twenty years. His film is an opportunity to discover the soul, culture and traditions behind the music.
Trueba opts for a completely subjective approach, thus avoiding the pitfalls of ‘academic’ documentaries. His method is straightfoward. He constructs a mosaic out of twelve musical numbers, mixing colors, rhythms and styles, while highlighting the unifying threads running through the music, be it from Cuba or Puerto Rico, from Andalusia or South America.
Music treasured like precious jewels, safeguarded in the casket of its universe… In juggling these impressions of places, generations and styles, Trueba restores all the vitality to Latino jazz. And it’s this vitality which, for 50 years, has been one of the reasons why we can all hum to its tune. But there’s a paradox, ambiguity to this universality, for the music is both familiar yet often underrated. A situation rectified by this film which offers an in-depth look into the heart and soul of that thing known as Latino jazz.