Dominique Marceau is on trial for the murder of Gilbert Tellier. The counsels duel relentlessly, elaborating explanations for why the pretty, idle and fickle girl killed the talented and ambitious conductor freshly graduated from the conservatory. Was it passion, vengeance, desperation, an accident? The acquaintances of Gilbert testify, as well as Dominique's former lovers, and her sister, Annie, the studious violin player engaged to Gilbert. The evidence they give progressively paints a more finely-shaded picture of the personalities of Dominique and Gilbert, and of their relationship, than the eloquent and convincing justifications of the counsels.
In Bernard Tavernier's film 'Laissez Passer', Henri-Georges Clouzot gets indirectly a harsh treatment. He is one of these directors who continued to work under the German occupation during WWII, and was attacked for this attitude long time after. He was also a fine director, classics like 'Quai des Orfevres' and 'Diabolique' are among the best works in French cinema until the emergence of the New Wave, which displaced Clouzot.
And of course, there is Brigitte Bardot. This is one of her best roles, she plays the whole range of emotions she is capable of, is beautiful and vulnerable, passionate and desperate. She attracts men, she attracts the attention, she creates emotion. It is her against the whole world, in a personal rebellion with no chance of success. With this film she established herself as a serious actress, not only as a popular star. It is her film to the same extent that it's Clouzot's and it is one to remember.