One night Tadeusz, a student, murders his friend and tutor, the owner of an antique shop. The disturbed young man wanders through the streets and meets a drunken sailor who offers him a deal: for 3 Danish crowns he’ll get the fugitive a job at his ship – but he must get the money before the night ends, and he must listen to the sailor’s story.
There is a folklore legend in Chile about a ghost ship that sails the seas with the souls of the drowned on board. It's called the Caleuche. Chilean filmmaker Raoul Ruiz uses this legend as the basis of this movie. One night Tadeusz, a student, murders his friend and tutor, the owner of an antique shop. The disturbed young man wanders through the streets and meets a drunken sailor who offers him a deal: for 3 Danish crowns he'll get the fugitive a job at his ship - but he must get the money before the night ends, and he must listen to the sailor's story.
Ruiz imbues several scenes with a sense of surrealism - in one of my favourite episodes, a prostitute takes the sailor to her private bedroom, the one she only takes special clients to; it's a creepy place, not only because she keeps her coffin there (on which she glues a chewing gum for each client), but also because of the juxtaposition of innocence and perversion symbolised by dolls hanging from the ceiling and emitting bright lights from inside their hollow heads.