Triquet (Bourvil) is a policeman who is forced to retire early when he nabs too many crooks while he is not on the clock in this satirical crime comedy. He captures a criminal who is headed for the guillotine, but the condemned man escapes when the instrument of death malfunctions. Triquet is called on to find the crook and convince him that, according to the law of the land, since the execution attempt failed, he is free from his death sentence.