The only gift the daughter of a rich merchant asks from her father, when he returns from a long journey, is a red rose. Her sisters laugh at her, but once this unexpected wish is granted, everything becomes enchanting. A man is changed into a beast, the house has spells cast upon it, and, in the end, Prince Charming appears to delight Beauty.
Beauty and the Beast is a 1946 French romantic fantasy film adaptation of two French fairy tales. The first fairy tale, from which the film took both its title and most of its content, was written by Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont and published in 1757 as part of a fairy tale-anthology (French: Le Magasin des Enfants, ou Dialogues entre une sage gouvernante et ses élèves, London 1757). From the second fairy tale, (French: La Chatte Blanche) by Marie-Cathérine d'Aulnoy, published almost sixty years previously in one of the earliest fairy tale anthologies of France, (French: Les Contes des Fées, Paris 1697-1698), only a single but very evocative narrative motive was taken: servants, previously magically reduced to their arms and hands, with these still performing all servants' chores.
The plot of Cocteau's film revolves around Belle's father who is sentenced to death for picking a rose from Beast's garden. Belle offers to go back to the Beast in her father's place. Beast falls in love with her and proposes marriage on a nightly basis which she refuses. Belle eventually becomes more drawn to Beast, who tests her by letting her return home to her family telling her that if she doesn't return to him within a week, he will die of grief.
In the original tale, Belle has three brothers, whereas in the film, she only has one. Also in the original tale, Belle and her family are forced to move to a farmstead in the countryside after the loss of their fortune; in the film, they continue to live in their townhouse. Also in the original tale, the sisters are turned into statues as punishment for their cruelty, whereas in the film, they are merely forced to carry the train of Belle's gown at her wedding, though it is implied that they will now be her servants.
Jean Marais originally suggested to Cocteau for the beast to have a stag's head, obviously remembering a detail in the fairy tale (French: La Chatte blanche): The knocker at the gate to the castle of the princess/The White Cat has the form of a roe's foot. While this suggestion followed the narrative lines of its fairy tale origin and would have evoked the mythical echo of Cernunnos, the celtic stag-headed god of the woods, Marais' idea was nonetheless refused by Cocteau who feared that in the eyes of modern cinema audiences a stag's head would turn the beast into a laughing-stock.
The film is notable for its surreal quality and its ability to use existing movie technology to effectively evoke a feeling of magic and enchantment. The set designs and cinematography were intended to evoke the illustrations and engravings of Gustave Doré and, in the farmhouse scenes, the paintings of Jan Vermeer.