In the 1920s, the Provence is a magnet for immigrants seeking work in the quarries or in the agriculture. Many mingle with locals and settle down permanently - like Toni, an Italian who has moved in with Marie, a Frenchwoman. Even a well-ordered existence is not immune from boredom, friendship, love, or enmity, and Toni gets entangled in a web of increasingly passionate relationships. For there is his best pal Fernand, but also Albert, his overbearing foreman; there is Sebastian, a steady Spanish peasant, but also Gabi, his young rogue relative; there is Marie, but there is also Josefa.
Toni is a 1935 film by Jean Renoir. It is notable for its use of non-professional actors and location shooting. It is also generally considered the major precursor to the Italian neorealist movement. Luchino Visconti, one of the founding members of the neorealist movement, was assistant director on the film.