Philippe Noiret plays a henpecked childless farmer that lives oppressed by his authoritarian and materialistic wife, being the only worker in his farm. Whenever he attempts to take a small rest, indulge in any distraction, or simply falls asleep out of exhaustion, there she is chasing him to move on. When she and her elderly parents are killed in a car accident, he decides that the time has come to take it easy and enjoy life a little, sets all his livestock free, and then practically disappears. The only clue that he is still alive is his dog, who periodically goes shopping to the nearby town with a basket in its mouth. Concerns about Alexander's fate are the center of the town's gossip. After several attempts, a delegation sent by the citizens finds he has retired —to his bed. This creates no small social upheaval in this working-class small French town where hard work is regarded as a virtue, and hence his attitude is viewed as a scandal and a menace.