Saluste (Louis de Funès) is a nobleman who has been exiled from court and sent to collect taxes in the countryside. Blaze (Yves Montand) is his assistant, who manages to help the overtaxed peasants behind his boss's back. When Saluste decides to resume meddling in the monarch's affairs using Blaze as his henchman, his schemes backfire badly.