"Szamanka" is an intense love story between a young female student from provincial Poland and an ambitious anthropologist who has just found the two-thousand-year-old body of a shaman in the Warsaw marshes. This discovery changes his life and has violent, brutal and surprising repercussions on his affair with th young woman, known as "the Italian girl". The exploration of the senses, eroticism and passionate love will shatter Michel's convictions and lead him over the edge...
Some homecomings signify a renaissance. Like Zulawski's to Poland ! The country suits his provocative genius that seems to gain a new lease of life from the vacuity of a city like Warsaw. One can sense Poland caught up in the chaos. The people struggle to survive, furiously and with exceptional vitality, always on the verge of tragedy. Zulawski's return to Poland is marked by rare encounters. With Manuela Gretkowska, the screenwriter, a renowned young female writer, tuned in to the changes in Polish society and whose extreme love story "Szamanka" drew Zulawski like a magnet. Another immediate attraction was that of the director and Iwona Petry. This girl has an angelic beauty that equals the purity of the devil placed on Andrzej's path. A girl ready to offer everything and risk everything, the way Zulawski likes them. And finally, the reunion of a major filmmaker with his compatriots. Despite the controversy, despite the single screenings late at night, 400,000 viewers in Poland have already experienced the shock therapy of "Szamanka". (Jacky Ouakine, producer)