In the village of Amanha Lundju, a tree is planted to celebrate each new birth. The trees grow with each child, growing higher and living longer, becoming the villager's soul. But day after day, trees are cut down for survival and wood has become a rarity. When Dou, the nomad, comes back from the savannah, his twin brother Hami has just died. What did Hami die of ? What illness is eating away at Amanha Lundju ? Dou must take the place of his deceased brother and live with Hami's wife and daughter. Sally, the young woman who was betrothed to Dou, is mad with grief and falls in love with the sun. When the forestry surveyors arrive from the city, the world loses its balance. Calacalado, the old witch-doctor, orders the village to move. They go as far as the desert on a journey of initiation. The birth of a child brings them back to the village to plant another tree...
"Environmental protection is a crucial issue in developing countries. In Guinea-Bissau, a country without technology or industry, natural resources are an essential richness. The relationship between man and the natural world goes way beyond simple economics. Whatever the current religious beliefs, our identity is founded on animist myths and traditions. Man lives in the natural world just as nature lives within him. This interdependance cannot be broken without creating a major imbalance. "Po Di Sangui" shows human beings living a passionate relationship with Nature , at the risk of losing their own identity. It's the tragedy of a community expelled from its forest and thrown onto the roads of exile and the desert. The film aims to provide a message of hope, a call to resistance. Will we be able to stop the runaway destruction of our forests ?"