At the end of the 15th century, two minstrels Gilles and Dominique come from nowhere into the castle of Baron Hugues. Gilles charms Anne, Hughes' daughter, while Dominique charms both Hugues and Ann's fiance. Gilles and Dominique are not really in love : they are sent by the Devil to desperate people. But Ann is so pure that Gilles is caught to his own trap... How will they fight against the Devil ?
The film was shot in Nice, in Vichy (France), and due to the war, Carné faced a number of difficulties in making the film. Due to the increased censorship during the war, Carné wanted to make a historical and fantastical film that would have little difficulty with the censors.