Three thousand years ago, Pharaonic Egypt was the center of civilization. Ram, young member of a poor tribe, decides to escape the arid land and make his way to Egypt to quench his thirst for knowledge. But the hardships he faces there are all the more daunting.
"Despite being a pawn in the political and religious field, often to his cost, Youssef Chahine is first and foremost a man. True, he is also an actor in the modern world, one of the beacons of third world cinema, who never abandons the struggles he undertakes : permanent conflict with the Egyptian censor, statements in favour of Israeli-Arab negotiations, daily resistance to the pressure of the Muslim fundamentalists in his country. Moreover, the weapon he uses in his fight is one of the most delicate to handle in Islamic lands, cinema. And yet for almost half a century and in 35 films, Youssef Chahine has persisted... His particular relationship with the cinema can be understood through frequenting his films... At every stage of the film's production, it's the same intractable nature at work, a peaceful and humorous way of working with a crew, a generous confidence in the ideas of each member, an unwavering conviction in everything that he considers non-negotiable..." (Olivier Séguret - Libération)