Gerard watches Antoine, his little son, as he grows up. He feels that he's never loved so much. There's Sophie, his ex-wives, his mistresses... and life passing by.
"True wounds never heal. Maurice's wounds are the flesh, blood and spark of his cinema.They date from his childhood, the war, a family in disarray, rich then ruined. (...) If there is a recurrent theme in this body of work that resembles a saga of misfortune and suffering it is truly that of abandonment. "In fact, that's the only subject I've ever tackled," the director admits. (...) Pialat is an artist, one of the most genuine and authentic at work in our film industry. (...) Pialat, the humanist aghast at mankind's misfortune, notes the impossibility of happiness on earth and furiously reproduces it. (...) Le Garçu or the absolute synthesis of Maurice Pialat's art, transfigured by the arrival of a child."
When on vacation with his family, he can't rest. He becomes unreasonably jealous of servants who play with Antoine, and he loves making grandly paternalistic gestures that disrupt the little boy's life. Long after he has separated from Sophie, Gerard is capable of arriving at her house in the middle of the night and waking everyone while he gives Antoine a new toy.