In Nazi occupied France, Jean Blomart sits by a bed in which his lover Hélène lays dying. Through a series of flashbacks, we learn about both characters and their relationship to each other. As a young man filled with guilt about his privileged middle-class life, Jean joins the Communist Party and breaks from his family, determined to make his own way in life. After the death of a friend in a political protest, for which he feels guilty, Jean quits the Party and concentrates on trade union activities. Hélène is a young designer who works in her family's confectionary shop and is dissatisfied with her conventional romance with her fiance Paul. She contrives to meet Jean, and although he initially rejects her, they form a relationship after she has an abortion following a reckless liaison with another man. Jean tells Hélène he loves her even though he believes he does not. He proposes to her and she accepts.
Hélène is shot in a resistance activity and during Jean's night vigil at her side, he examines his love for Hélène and the wider consequences of his actions. As morning dawns, Hélène dies and Jean decides to continue with acts of resistance.