A father-daughter relationship is melded, strained, and deepened by a shared angst: the grandmother in the family left her home by train and never arrived at her destination. The father Pierre (Jean Rochefort) is distraught that the police could basically dismiss the issue as inexplicable, and he decides to retrace on foot the voyage his mother should have made. His daughter Amelie (Camille de Casablanca) goes with him, and the story evolves as the two walk along the train tracks, searching in the nearby terrain and bushes for any evidence that might point to what happened. Along the way, their once antagonistic and distanced relationship (Amelie is a student, her father is a picture-restorer) begins to work itself out...
This is an offbeat film, very original ; it's not a detective story, though it sometimes verges on it ; it's not a fantasy film though the atmosphere is often eerie, disturbing, even threatening. Cavalier superbly uses the landscapes all along the railroad track as his two characters search the bushes, the ditches, the tunnels. The farther they go, the unlikelier their attempt seems to come to something.
Cavalier never tells us so,and he does not use any flashbacks either, but Rochefort's character has got something of a child. His harrowing voice crying "mom! come back!" when the night falls down on the railway stations and the tracks will drive you to tears. His marriage is on the rocks, his life seems to be an unfulfilled one,and this search has become the true meaning of his life.
Un étrange voyage although devoid of dreamlike sequences or flashbacks, is a spiritual quest. In Le plein de super (1976), a road-movie, the four lads, coming back home on a train, were already questioning themselves. After Un étrange voyage, it would be six years before Cavailer made another film : and it was a quest of the absolute, since it was a biography of Saint Thérèse de Lisieux, Thérèse, a great success.