The film was received to much acclaim and is heralded as influential in launching the French New Wave movement. It was awarded the 1958 Louis Delluc Prize. Oumarou Ganda, who portrayed Edward G. Robinson in this film, went on to become one of Africa's seminal filmmakers. This film pioneered the use of evocative jump cuts and non-professional actors, two traits that Jean-Luc Godard would use to craft his film Breathless and shape the French New Wave. Goddard ranked Moi, un Noir as his fourth favorite film of all time and argued that the film had reached "unprecedented levels of truth captured on film" in a March 1959 edition of the magazine Arts.