Diego Velásquez, painter of kings and commoners, master of the off-frame and mise-en-abyme, stands at the heart of a cinematic journey that challenges conventions. From the hypnotic depth of Las Meninas to the dizzying layers of meaning in The Spinners, The Vélasquez Mystery seeks to unravel a troubling question: how does this artist, admired by geniuses such as Manet and Dalí, remain so often on the margins of collective memory? Guided by the symbolic thread of water, a metaphor for movement and reflection, the film traverses centuries and continents, boldly blending historical narratives, contemporary interpretations, and reflections on the universal legacy of an unmatched master.