One winter day in 1934. Professor Vangengheim, meteorologist, Party member and victim of the Stalinist purges, is taken to the Gulag on the Solovki Islands. To protect his daughter Elya, he pretends to be on a voyage of exploration, sending her letters and herbariums from the islands.