The first part, THE PRIMITIVES, examines the background and ambiance that helped inspire the Rhenish artists. Strasburgian architecture, sculpture in wood and stone, the first painted works are placed in their settings. We follow the training of young Grünewald. His youthful works, along with those of Jacob Isenmann and Martin Shongsuer climax at the end of the 16th century, with the virtual extinction of Alsatian art.