As part of the People Are the Mountain research project, Filipa César takes a new look at the work of the Guinean agricultural engineer Amilcar Cabral, from his study of the soil erosion of the Alentejo Portuguese region to his commitment as one of the leaders of the African Liberation Movement. This line of thought is complemented by documentation concerning an experimental gold mine, now managed by a Canadian company and situated in the same zone once studied by Cabral. The film explores the present and past definitions of the soil as a depository zone for memory, traces, and exploitation.