By following the path of Los Aldeanos, the most popular and anti-establishment hip-hop group of Cuba, Esto es lo que hay sketches the intimate portrait of a new artistic and cynernetic revolution taking place on the island, at a time when the old Castroist regime is undergoing transition. After ten years of censorship, Los Aldeanos can at last leave Cuba to make the whole world hear their freedom chant.
By following them on tour, in their lives in Cuba, and on the Internet, Esto es lo que hay joins together in the fight of these "warriors in ink," until they are able to legally perform in their own country.