Composer Enrid Damor knows nothing of the past life of his new wife Eve Dinant : she lived as a debauchee with an adventurer, Fred Ryce. Fred Ryce meets Damor's daughter, Claire, and tries to marries her. He blackmails Eve. Enric learns something about her and Fred and composes a symphony to express his pain... A melodrama.
The importance of La dixieme symphonie is that it achieved within mainstream cinema what was to become one of the great preoccupations of the avant-garde, the liberation of the image from the narrative and the theatrical. It was a move toward non-narrative form, toward the expressive and the rhythmical. The title itself is significant here. Damor is assimilated to Beethoven by superimposition's, but his composition is also subsumed into the film as extension of the Ninth. After the Choral, the Visual. The supreme orchestrator is not the composer but the director: the first image is of Damor with the death mask of Beethoven in superimposition, but the final one is of Abel Gance taking a bow, thanking the audience for their appreciation.
La dixieme symphonie illustrates, then, the extent to which cinema in its aspiration to be recognised as a popular art form was looking toward music as model and guarantee. They seemed to have a similar project, using rhythm, harmony, and tonal contrast as the basis of an appeal to feeling. Lyric poetry could also provide a parallel since it, too, played on the intuitive, but music seemed more appropriate and was more distanced from the literary. For Gance and many of his contemporaries in France, it opened out the possibility of a radically new theory of what cinema might become.