In time, Norma becomes a lively and playful young woman. Her greatest joy is time spent with Elie, by now a handsome violin maker. whom she believes to be her natural brother. But Sisif, to his own horror, finds himself falling in love with his adopted daughter. Sisif confesses to a partner, Hersan (Pierre Magnier), that he is preoccupied in an unhealthy way with Norma. Hersan threatens Sisif with blackmail if he does not consent to give Norma to him in marriage. Sisif reluctantly agrees with this arrangement, and himself drives the train that will deliver Norma to her husband. Distraught, he drives recklessly, and nearly wrecks the train.
An eye injury forces Sisif to abandon his trade, and he goes to work instead on the funicular at Mont Blanc. When Norma comes to vacation at Chamonix with her husband, she learns where Sisif and Elie live. Hersan finds out that Elie is also in love with Norma when he smashes a violin that was made by Elie. Inside is a love letter that only Hersan reads. A jealous Hersan fights with Elie on the mountain. Elie falls to his death, but not before mortally wounding Hersan. Sisif, enraged by Elie's death, blames Norma and drives her away. But she returns, and with Sisif's eyesight almost completely gone, manages to live undetected in his shack for a time. When he at last realizes she is there, they cling to one another, time and tragedy having restored the balance in their father-daughter relationship.
Jean Cocteau wrote: “There is cinema before and after La Roue as there is painting before and after Picasso.” A 2008 home video edition marks the first occasion that this essential film has received distribution in the United States, and is the first home video edition of this film to be released anywhere in the world.
For The Wheel Gance has marshaled a dazzling array of experimental techniques, changing the shape and size of the image, creating expressive superimpositions, varying editing speeds, also expressively.