Before Le Pont du Nord Rivette films Paris s'en va, a short film of approximately 25 minutes. He works with the same actors and the same technical team on both films. Henry Chapier who produced the short: "At the beginning of the '80s nobody was interested in Rivette's highly imaginative project Le Pont du Nord. Therefore Rivette came up with a kind of 'transposition' of the themes of Le Pont du Nord in the shape of Paris s'en va. Just like a painter in the Renaissance who does a sketch for a future project."
For Jacques Rivette, film-making is as natural as breathing. As a prime example of his effortless technique (often mistakenly referred to as "minimalism") is this half-hour companion piece to Le Pont du Nord.